Nöjda kunder gör inte verksamheter framgångsrika (del 2)
Vanligaste sättet att förklara nivån på kundnöjdheten är om kundens upplevelse av produkten eller tjänsten möter de förväntningar som kunden hade innan köpet. Alla delar i ett erbjudande påverkar inte tillfredställelsen lika mycket. Därför kan det vara bra att ta reda på vad som är viktigt för kunderna och hur de bedömer utfallet Att däremot […]
Nöjda kunder gör inte verksamheter framgångsrika (del 1)
Allt fler verksamheter fokuserar på att sätta kunden i fokus och på att få nöjda kunder. En anledning till detta kan vara föreställningen om att det finns ett samband mellan kundnöjdhet och framgång. Förväntningen kan vara att en nöjd kund även blir en återkommande kund som dessutom berättar för vänner och bekanta om hur nöjda […]
Låt kunden göra jobbet
För att en produkt eller tjänst ska komma till nytta så krävs alltid någon form av insats av kunden. Insatsen kan vara olika stor och krävande för kundens del. Den som handlar livsmedel på COOP får själv laga maten medan den som går till en restaurang kan gå direkt till själva konsumtionen. Det kan vara […]
Har du träffat någon kund nyligen?
Att förstå verksamhetens kunder är viktigare och svårare än någonsin. Alla verksamheter behöver komma närmre kunderna, så nära att man med lätthet kan identifiera sig med och tänka som dem. Men förutsättningarna för att lyckas underhålla en bra förståelse för kunderna varierar från verksamhet till verksamhet. Variationen kan bland annat ha en kulturell grund – […]