Processägarens bidrag till verksamhetens framgång
Under årtionden har bristfälliga processer dolts med tid, pengar och ett svagt kundfokus. Dessa möjligheter är nu borta för de flesta organisationer. Idag krävs det att verksamhetens processer är medvetet designade, väl fungerande och anpassningsbara. Därför är det viktigare än någonsin att ha dedikerade processägare som aktivt arbetar för verksamhetens framgång. På vårt kommande webbinarium […]
Aktivt processägarskap – så gör du verklig skillnad för verksamheten
Medan organisationen och alla medarbetare är hårt belastade finns det i verksamhetens processer stora möjligheter till både produktivitetsökning och utvecklat värdeskapande. Det finns en närmast bokstavlig guldgruva att utvinna genom att bättre förstå, leda och förändra verksamhetens värdeskapande processer. För dig som är processägare är det hög tid att bli verkligt aktiv och etablera det […]
15 steg för att bli en aktiv processägare
Idén med processägare är nu 30 år gammal och synen på syfte och grundläggande uppdrag har stått sig ganska väl över tiden. Processägaren ansvarar för att det finns ett överenskommet arbetssätt som är ändamålsenligt, effektivt, flexibelt och användbart. Processägaren har oftast stöd av en processledare, åtminstone brukar det vara tänkt så. Rollerna förekommer i var […]
Vad är processägarens roll och ansvar?
Processägare, processledare, processteam och processutvecklare – det finns många roller inom en processorganisation och det är inte alltid tydligt vem som har vilket ansvar. Processägarens ansvar är kanske minst tydligt eftersom rollbeskrivningen kan se olika ut för olika verksamheter. En verksamhets storlek och komplexitet är en faktor som kan påverka processägarens ansvar och rollbeskrivning. Vad […]